منشور حقوق مراجعین
1- دریافت خدمات آزمایشگاهی به نحو شایسته حق مراجعین است.
خدمات آزمایشگاهی بايد به گونه ای ارائه شود که:
- بر اساس دانش معتبر و مطابق با استانداردهای ملی باشد.
- شايسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزشها و اعتقادات فرهنگي و مذهبي باشد.
- بر پايه صداقت، انصاف، ادب و همراه با برخورد مناسب باشد.
- بر اساس نظم و انضباط، وجدان کاری و پرهیز از هرگونه سهل انگاری باشد.
- عادلانه و فارغ از هرگونه تبعيض ناروا از جمله جنسيتي، قومي، فرهنگي، مذهبي و نوع بيماري باشد.
- توجه ويژهاي به حقوق گروههاي آسيبپذير جامعه داشته باشد.
- زمان انتظار مراجعین در حوزه پذیرش و گزارش دهی متناسب و تعريف شده باشد.
- نتایج آزمايش ها توسط مسئول فنی آزمایشگاه تایید شده باشد.
- از نظامات دولتی و صنفی و مقررات مربوطه تبعیت گردد.
- هرگونه نیاز به تکرار آزمایش و یا عدم پاسخ گویی به موقع، به طور شفاف و در اسرع وقت اطلاع رسانی شود.
- جواب آزمایشهاي اورژانسی در زمان تعيين شده آماده و ارائه گردد.
- نتایج آزمایشهايي که در محدوده بحرانی قرار دارند، به صورت فوری و به نحو مقتضي گزارش شده و به اطلاع بیمار یا پزشک معالج رسانده شود.
- اطلاعات مورد نیازی که ممکن است در تفسیر نتایج آزمایش موثر باشد، بصورت کاملاً محرمانه دریافت گردد.
2- اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار مراجعین قرار گيرد.
محتواي اطلاعات بايد شامل موارد ذيل باشد:
- مفاد منشور حقوق مراجعين به نحو مقتضي
- شرایط و نحوه آمادگی قبل از نمونه گیری، عوارض ناشی از نمونه گیری، نحوه پیشگیری از عوارض و هزینه آزمایشها
- نام، مسئولیت و رتبه حرفه ای افراد ارائه دهنده خدمات
- ضوابط و هزینه های قابل پیش بینی و ضوابط بیمه ای
- آگاهی از اقداماتی که ماهیت پژوهشی و یا آموزشی دارند
3- حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه مراجعین در دريافت خدمات آزمایشگاهی بايد محترم شمرده شود.
محدوده انتخاب و تصميمگيري درباره موارد ذيل ميباشد:
- انتخاب آزمایشگاه برای انجام آزمایشات مختلف، بطوریکه آزمایشگاه وظیفه اخلاقی خود میداند که از هرگونه فعالیت غیر حرفه ای و غیر اخلاقی جهت جلب مراجعین و بیماران به آزمایشگاه خودداری نماید.
- تصمیم گیری در زمینه شركت يا عدم شركت در هر گونه پژوهش و آموزش، با اطمينان از اينكه انتخاب وي تأثيري در تداوم و نحوه دريافت خدمات نخواهد داشت.
4– خدمات آزمایشگاهی بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي مراجعین و رعايت اصل رازداري و امانتداری باشد.
- رعايت اصل رازداري درمورد تمامی اطلاعات مربوط به مراجعین الزامي است مگر در مواردي كه قانون آن را استثنا كرده باشد (مانند گزارش بیماریهای واگیردار و ثبت موارد سرطانی).
- در كليهي مراحل بايد به حريم خصوصي مراجعین احترام گذاشته شود. ضروري است بدين منظور امكانات لازم جهت حفظ حريم خصوصي مراجعین و رعايت طرح انطباق فراهم گردد.
- جواب آزمایشها فقط به خود فرد، یا افراد مجاز از طرف فرد و یا افرادي كه به حكم قانون مجاز تلقي ميشوند ارائه شود.
5- دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات و پیشنهادات حق مراجعین است.
- هر فرد حق دارد در صورت ادعاي نقض حقوق خود كه موضوع اين منشور است، بدون اختلال در كيفيت دريافت خدمات سلامت شكايت نمايد.
- افراد حق دارند از نحوه رسيدگي و نتايج شكايت خود آگاه شوند.
- خسارت ناشي از خطاي ارائه کنندگان خدمات بايد پس از رسيدگي و اثبات خطا، مطابق مقررات در كوتاهترين زمان ممکن جبران شود.
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به آزمایشگاه بهار زنجان می باشد.
طراحی و اجرا : آرین نوین رایانه